Iedereen controleert U graag (behalve wij).

ANPR mobiel

De drang om snel te scoren voor het oog van een vermoed welwillend publiek verleidde één van de talrijke schepenen van mobiliteit die ons lokaal bestuur rijk is tot een snelle bevraging in de gemeenteraad over trajectcontroles en de aankondiging van een wisselmeerderheid dienaangaande.

Wat is er precies aan de hand?

De liberalen zijn in Tielt-Winge met burgemeester Rudi Beeken (Open Vld) op kop niet tegen snelheidscontroles en nog minder tegen tijdelijke en gemelde camerabewaking voor de bestrijding van een aantal fenomenen. Voor wat dat laatste betreft blijkt diens aanpak inzake sluikstorten aan glasbolsites trouwens de beste resultaten van het ganse EcoWerf-gebied af te werpen.

Waar wij wel tegen zijn is tegen het systematisch en gedurig aan bespieden van de voltallige bevolking om hen gemeentelijke administratieve sancties te kunnen laten opsturen en zo de gemeentekas te spijzen.

Uit een rondvraag tijdens de gemeenteraad van donderdag 21 maart 2024 bleken alle lokale politieke partijen de tegenovergestelde mening te zijn toegedaan. U kent dat wel: wie niets te verbergen heeft, die kan tegen controle toch geen enkel bezwaar hebben?

Welnu, wij hebben niets te verbergen, maar vinden voortdurende controles op alle hoeken van de straat absoluut niet leuk, een onaanvaardbare inbreuk op de privacy én een lucratieve geprivatiseerde handhaving die louter tot het vullen van allerhande kassen leidt. Dat alles staat mijlenver af van de goedbedoelde bevordering van de verkeersveiligheid waarmee men schermt. De weg naar de spreekwoordelijke hel is geplaveid met zo'n goede bedoelingen en daarin waren, zijn en blijven wij niet geïnteresseerd.

Wordt U graag gecontroleerd en wenst U overal trajectcontroles en voortdurende publieke camerabewaking? Dan bent U helaas bij ons niet aan het juiste adres. Bent U van oordeel dat een doordachte en geïntegreerde aanpak van verschillende preventie- en handhavingsmechanismen meer wenselijk is om het juiste gedrag te belonen? Dan spitsen wij de oren en kan U op ons rekenen!