Burgemeesters nodigen U uit

Iedereen welkom in de Binkomstraat 16 in Meensel-Kiezegem!

Op zaterdagmiddag 27 april 2024 om 13u00 doet de Duitse kunstenaar Gunter Demnig voor het eerst Meensel-Kiezegem aan op uitnodiging van de burgemeester en gewezen burgemeester van Tielt-Winge.

Hij komt een "stolperstein" (struikelsteen) plaatsen aan de woning van de burgemeester van Meensel-Kiezegem die in januari 1945 stierf in het Duitse concentratiekamp van Neuengamme. Wij kondigden U dat al eerder aan.

"Remi Morren werd op 11 augustus 1944 tijdens de tweede razzia in Meensel-Kiezegem opgepakt en naderhand naar Duitsland afgevoerd", zo vertelt initiatiefnemer Rudi Beeken (Open Vld). "Ik maakte in het najaar werk van een reglement betreffende de plaatsing van struikelstenen zoals aangekondigd tijdens mijn toespraak op de plechtigheid van augustus 2023 en in het verlengde daarvan wordt er nu een eerste dergelijke steen gezet. De gewestelijke afdeling van de politieke gevangenen zal de aanvragen voor de andere slachtoffers coördineren; allicht gebeurt dat gezamenlijk in de loop van volgend jaar.".

Jo Peeters, de coördinator van het Huis van het Belgisch-Frans Verzet, houdt een gelegenheidstoespraak over de rol van de betrokken burgemeester in de oorlogsjaren. Nadien nodigt Wij Tielt-Winge uit voor een drankje in café Boerenhof dat speciaal voor de gelegenheid opent.

De activiteit wordt financieel ondersteunt door de Nationale Confederatie van Politieke Gevangenen en Rechthebbende van België en burgemeester Beeken. iedereen is van harte welkom in de Binkomstraat 16 in Meensel-Kiezegem.