14e intergemeentelijk recyclagepark geopend

Met Geetbets

Op dinsdag 23 april 2024 opende EcoWerf-voorzitter Rudi Beeken (Open Vld) het 14e intergemeentelijke recyclagepark.

In de zomer van 2023 nam de afvalintercommunale het gemeentelijke containerpark in Kortenaken over om het meteen te sluiten met het oog op een totale renovatie, modernisering en uitbreiding.

Het totaal vernieuwde park heropende zoals voorzien en staat nu samen met 13 andere locaties open voor een hele rits aan lokale besturen in de regio, in het bijzonder dat van het aanpalende Geetbets. Speciaal voor die gemeente werkte EcoWerf ook een regeling uit met limburg.net opdat hun inwoners ook over de provinciegrens in Nieuwerkerken terecht kunnen. Daarover schreven wij U al verleden week.

"Het park werkt nu met verzonken containers zodat de bezoekers geen trappen meer moeten gebruiken om van hun materialen te laten recycleren. Via ANPR herkent het systeem de wagen van de bezoeker automatisch, zodat men zich per bezoek slechts één keer hoeft te identificeren met de eID of vergelijkbaar", zo vertelt een fiere liberale voorzitter. "Helemaal nieuw op dit park is dat het ongeveer de helft van diens eigen energiebehoefte zelf opwekt via zonnepanelen. Het is de bedoeling om dat op alle recyclageparken van EcoWerf uit te rollen.".

Van de gelegenheidstoespraak werd gebruik gemaakt om de betrokken lokale besturen te wijzen op de risico's van tariefvrijstellingen die men verleent: op die wijze trekt men afval van de buurgemeenten aan, dat volledige bekostigd wordt door het lokaal bestuur dat de vrijstelling goedkeurt. Goed voor de buren, maar niet meteen voor de eigen inwoners, alhoewel dat op het eerste zicht het omgekeerde het geval is.

Ook inwoners van Tielt-Winge kunnen op dit nieuwe park terecht; allicht is het voor die wel makkelijker om gewoon naar Messelbroek, Lubbeek of Glabbeek te rijden. U rekent op elk park af aan de door Uw eigen gemeenteraad bepaalde tarieven.

ROB TV maakte hierover een leuke reportage.