Kale terugreis voor inwoners Haldertstraat

Bentley

Een vijfenzeventigtal gezinnen uit de Haldertstraat in de deelgemeente Houwaart stuurde begin december 2023 een brief aan het college van burgemeester en schepenen van Tielt-Winge met daarin een aantal concrete vragen omtrent de verkeersveiligheid in hun straat.

Alhoewel de politieke meerderheid aan de hand daarvan besloot om te laten onderzoeken hoe er bij de heraanleg van de Haldertstraat ter gelegenheid van de aankomende rioleringswerken kan ingegaan worden op die vragen en meteen ook die inwoners hun medewerking vroeg om fietspaden te kunnen aanleggen over de gehele Haldertstraat (diezelfde inwoners moeten daarvoor immers aan de straatzijde een stuk grond afstaan), besloot één van de oppositiepartijen daarover een motie te agenderen op de gemeenteraad van donderdag 15 februari 2024 en de mensen op te roepen om naar de raad te komen om de behandeling daarvan bij te wonen.

Die oproep had aanzienlijk meer succes dan die van hun collega's betreffende de komst van het middelbaar onderwijs naar 't Jongensschool.

Niettemin kwamen de betrokken inwoners van een kale reis thuis omdat de voltallige oppositie de gemeenteraad verliet tijdens het punt net voorafgaand aan dat van de motie in kwestie. Wij schreven U daar gisteren al over. Gevolg: einde gemeenteraad en dus geen behandeling van het ingediende punt omdat de indieners toen al naar huis waren ... .

Onze mening: het is niet verstandig om inwoners te gebruiken om politieke spelletjes te spelen. De agenda van de raad was bekend toen men besloot om een bijkomend punt te agenderen. Indien men de intentie had om de raad voordien al te verlaten, dan ware het beter geweest dat punt niet op de agenda te laten zetten en de mensen voor niks op te trommelen. Bovendien brengt een motie geen enkele oplossing met zich omdat het een loutere beleidsmatige intentie is zonder concrete gevolgen. indien men de snelheid in de ganse Haldertstraat tot 50 km/u wenst te beperken, dan moet men een aanpassing van het gemeentelijke verkeersreglement agenderen. Indien men verkeersremmende maatregelen wenst of "een meer efficiënte handhaving" (uit de meest recente politiecijfers blijkt een heel ander geluid), dan moet men dat agenderen of minstens bespreken ter gelegenheid van de plannen van heraanleg. Samengevat: met dit soort van toestanden scoort de lokale politiek niet; noch de meerderheid, noch de oppositie worden daar beter van, om van de betroken inwoners nog maar te zwijgen.

Wilt U dat er iets concreet verandert? Steek dan zelf de handen uit de mouwen en stel U dan kandidaat bij de aankomende lokale verkiezingen. De meeste lijsten zoeken nog kandidaten en zullen U met open armen ontvangen. In de aanloop daar naar toe zijn er tal van raadsleden (en kandidaten) die U vanalles beloven, maar met beloftes bent U helaas helemaal niks. Voelt U zich niet geroepen? Ga dan stemmen en doe dat op een grote partij met veel bestuurservaring; die zullen U weinig beloven, maar zijn wel de beste garantie om iets gedaan te krijgen.