Over basisbereikbaarheid, VoM & Flex

Voorstel openbaar vervoersplan

In de voorbije weken was er heel wat heisa in de media omtrent het decreet basisbereikbaarheid en de uitrol van het nieuwe openbaar vervoersplan.

Ook tijdens de gemeenteraad van donderdag 21 december 2023 was er daarover opnieuw een vraag vanuit een oppositieraadslid; maar uit de vraag zelf bleek dat de betrokkene door de bomen het bos niet zag. Omtrent de vraag over dezelfde materie een maand eerder, schreven wij U ook al een maand eerder.

Gelukkig hebben we in Tielt-Winge burgemeester Rudi Beeken (Open Vld) die de materie van nabij opvolgt en dus kan tekst en uitleg geven.

"Er spelen verscheidene dingen tegelijk", zo gaat de liberale burgervader van start. "Vooreerst voert De Lijn een rationalisatie van haar haltes door en daardoor zal er op ons grondgebied één halte verdwijnen (daarover schreven wij U al eerder). Vervolgens was er de invoering van het Vervoer op Maat (VoM), dat bij ons voor wat de gemeente betreft al volledig gerealiseerd is zonder het initiatief of het gebrek daaraan van de Vlaamse overheid of de regio af te wachten (ook daarover schreven wij U al eerder). Tenslotte gaat men de vierde fase van het openbaar vervoersplan uitrollen en dat zal in de loop van 2025 (!) wel wat wijzigingen met zich gaan brengen. Voor de goede orde: ons lokaal bestuur was unaniem tegen de invoering van dat plan en tot nader order wijzigde dat niet. Helaas zijn wij niet de organisatoren van deze hervorming.".

Wat houdt die vierde fase van het openbaar vervoersplan precies in voor wat Tielt-Winge betreft?

De al jaren geleden weg bespaarde belbus komt terug onder een andere naam: Flex, elke dag van de week beschikbaar met amplitude 05:00-23:30. Op zich een goeie zaak, want vandaag is dat aanbod er dus al jaar en dag niet meer, en nu wordt het terug ingevoerd. In eerste orde is dat goed voor Houwaart, maar na de aangekondigde recht trekking van de andere lijnen ook voor Kiezegem. De Lijn maakte een instructievideo over het gebruik van die nieuwe dienst, die wij op ons YouTubekanaal plaatsten.

Wat gaat die bewuste fase 4 van het openbaar vervoersplan dan met zich brengen in 2025?

1. De buslijnen krijgen opnieuw een andere nummering. De voormalige tramlijn 14 Leuven-Diest die U intussen kent als buslijn 370 wordt lijn 40. De voormalige tramlijn 15 Aarschot-Tienen die U kent als buslijn 390 wordt lijn 63.

2. De lijn 40 zal vanaf de volledige heropenstelling van de Diestsesteenweg (ten vroegste eind 2025) niet meer langs de Blerebergstraat, de Heuvelstraat en de Horenweg rijden, maar opnieuw op de Diestsesteenweg blijven.

3. De Lijn 63 zal de omleiding langs de Halensebaan en de Glabbeeksesteenweg over het centrum van Kiezegem niet meer maken en in plaats daarvan opnieuw de Statiestraat volgen.

4. De haltes die op die wijze niet meer bediend worden, zullen flexhaltes worden die op maat en mits reservatie worden bediend (zie hoger aub). Onze tip: reserveren maar aub!

5. Tijdens de spits wordt lijn 63 versterkt met tien bijkomende ritten op het deeltraject tussen Tielt stelplaats en Aarschot. Zo wordt daar een aantrekkelijke 30’-frequentie gecreëerd. Reizigers uit het centrum van de deelgemeente Tielt krijgen met lijn 63 tijdens de spits dus tweemaal per uur een overstapmogelijkheid aan de stelplaats op lijn 40 naar Leuven en Diest. In Aarschot zijn er bovendien bijkomende treinaansluitingen naar zowel Brussel als Leuven mogelijk. Het overzicht van de toegevoegde ritten:
- Tielt stelplaats 05:55 – Aarschot Station 06:27;
- Tielt stelplaats 06:55 – Aarschot Station 07:27;
- Tielt stelplaats 07:40 – Aarschot Station 08:12;
- Aarschot Station 06:23 – Tielt stelplaats 06:55;
- Aarschot Station 07:23 – Tielt stelplaats 07:55;
- Tielt stelplaats 17:05 – Aarschot Station 17:37;
- Tielt stelplaats 18:05 – Aarschot Station 18:37;
- Aarschot Station 16:33 – Tielt stelplaats 17:05;
- Aarschot Station 17:33 – Tielt stelplaats 18:05;
- Aarschot Station 18:33 – Tielt stelplaats 19:05.

6. Er komen rechtstreekse spitsritten van lijn 40 tussen Tielt centrum en Leuven centrum. In totaal zullen er vanuit Tielt centrum in de spits vier reismogelijkheden per uur naar Leuven zijn, waarvan twee rechtstreeks.

7. Op schooldagen wordt een bijkomende scholierenrit toegevoegd vanuit Tielt centrum naar Leuven centrum (aankomst 08:00, vertrek 16:00) via de N2 Leuven-Diest.

8. Op schooldagen wordt eveneens een bijkomende scholierenrit toegevoegd vanuit Tielt stelplaats en Tielt centrum naar Diest (aankomst 08:00, vertrek 16:00) via de N2 Leuven-Diest.

9. De bediening van Kiezegem wordt naast de al aangehaalde Flex opgevangen met trajectuitbreidingen van bestaande scholierenlijnen:
- lijn 591 (Tielt-Winge – Aarschot) vertrekt reeds vanuit Meensel, Kiezegem en Sint-Joris-Winge;
- lijn 540 (Kapellen – Tienen) vertrekt reeds vanuit Sint-Joris-Winge, Kiezegem en Meensel.

10. Vijf functionele ritten met een zeer laag gebruik worden geschrapt op de lijnen 406 (Tielt – Houwaart – Leuven), 637 (Tielt – Houwaart – Aarschot) en 407 (Tielt – Waanrode – Assent – Diest). Op deze vijf ritten samen gaat het om gemiddeld 6,2 getroffen reizigers. Er wordt uitdrukkelijk niet geraakt aan scholierenritten. Dit zijn de betrokken ritten tijdens de schoolperiode met het gebruik op hun unieke trajectdeel in het huidige aanbod:
- lijn 374/406, rit 8 (aankomst Leuven 07:16) met gem. 2,27 gebruikers;
- lijn 374/406, rit 5 (vertrek Leuven 17:01) met gem. 0,27 gebruikers;
- lijn 375/407, rit 24 (vertrek Diest 17:20) met gem. 0,71 gebruikers;
- lijn 392/637, rit 4 (aankomst Aarschot 07:25) met gem. 2,70 gebruikers;
- lijn 392/637, rit 25 (vertrek Aarschot 17:44) met gem. 0,25 gebruikers.

11. Lijn 40 zal op zaterdag 1x per uur op het deeltraject tussen Lubbeek Kraaiwinkel en Diest rijden, met op zaterdag van 11u tot 18u de toevoeging van een tweede rit per uur tot Tielt Stelplaats. Bij de operationele uitwerking van het voorstel zal nog bekeken worden of het mogelijk is om deze 30’-frequentie uit te breiden in tijd (tot later in de avond) of in afstand (verlengen tot Diest). Daarover zijn er nog geen formele toezeggingen.

12. Mocht er bij de operationele uitwerking van fase 4 nog marge zijn om een amplitude-uitbreiding door te voeren, dan zullen die middelen prioritair aangewend worden om latere ritten te voorzien op lijn 40 vanuit Leuven en vroegere ritten op lijn 40 richting Leuven.

Als U tot hier geraakt bent dan bent U hetzij een werkelijk trouwe lezer, hetzij een zeer ongeruste burger. In de beide gevallen kunnen wij U vertellen dat wij de boodschapper zijn en niet de boodschap. Dat wil zeggen dat wij blijven aandringen op hetgeen de unanieme gemeenteraad wenst en dus niet wat er actueel op tafel ligt. In afwachting daarvan roeien we met de riemen die we hebben, en die lijken hoe dan ook groter te zijn dan voorzien. Dat op zich zou moeten goed nieuws zijn.

En voor alle duidelijkheid: de voorgenomen wijzigingen worden bij ons niet op 6 januari 2024 doorgevoerd zoals regionaal gecommuniceerd, maar wel in 2025.