Infomarkt elektrificatie Tielt stelplaats

Stelplaats 2024

In november 2023 stak burgemeester Rudi Beeken (Open Vld) de handen uit de mouwen om er voor te zorgen dat de stelplaats van De Lijn in Kraasbeek zou klaargestoomd worden om elektrische bussen te stallen (en vooral op te laden). Wij schreven U daarover onder andere een maand nadien.

Daartoe is de aanleg van een middenspanningskabel nodig vanuit Bekkevoort en dringen er heel wat vergunningsplichtige aanpassingswerken op de stelplaats zelf.

Geen zes maanden nadien lijkt de klus geklaard: Fluvius maakt van de openbare werken in de Diestsesteenweg gebruik om de benodigde kabel te trekken en De Lijn heeft een omgevingsvergunningsaanvraag klaar, die zij graag aan het publiek voorstelt.

"Het ganse dossier wordt op dinsdag 9 april 2024 aan de geïnteresseerde leden van het schepencollege toegelicht en op woensdag 17 april 2024 zijn alle omwonenden tussen 18u00 en 20u00 welkom op een infomarkt in de vergaderzaal van de stelplaats zelf, waar de verantwoordelijken van De Lijn hun plannen zullen toelichten", zo glundert een tevreden liberale burgemeester. "Aansluitend wordt de vergunningsaanvraag zelf al ingediend.".

Een halve eeuw na de elektrische tram komt er dus de elektrische bus; en allicht als één van de eerste in de ganse regio.

Omtrent die aanvraag zal er nog een openbaar onderzoek zijn waarbij Uw mening welkom is. De Lijn neemt zich voor om de werken al in november van 2024 gefaseerd te starten. Ze worden zo aangepakt dat er maximale stalling van de actuele bussen mogelijk blijft. Alles zou in kannen en kruiken moeten zijn tegen november 2025, want vanaf dan worden de bussen in kwestie verwacht. Een geweldige opsteker voor onze afdeling en haar burgemeester! Wie doet ons dat na?