Burgemeester Remi Morren heeft de eerste struikelsteen

28 april 2024 MK

Onder grote belangstelling kwam de Duitse kunstenaar Gunter Demnig op uitnodiging van ereburgemeester Chris Desaever-Cleuren en burgemeester Rudi Beeken (Open Vld) een struikelsteen plaatsen voor Remi Morren, de burgemeester van Meensel-Kiezegem die in januari 1945 in het Duitse KZ Neuengamme overleed.

De conservator van het Huis van het Belgisch-Frans Verzet Jo Peeters zorgde oor de gelegenheidstoespraak, die ons via een gunstige wind bereikte.

Nabestaanden van al wie gearresteerd werd bij de razzia's in Meensel-Kiezegem van 1 en 11 augustus 1944 kunnen zich melden bij Freddy Duerinckx van de gewestelijke afdeling van de N.C.P.G.R., die de aanvragen coördineert. Hoe aub rekening met een aanschafprijs van € 135,- en een plaatsingskost van € 75,-. Het is de bedoeling om de bijkomende struikelstenen te zetten na de 80-jarige herdenking van 11 augustus 2024. Wie liever zelf de regie in handen neemt, die kan op de gemeentelijke website terecht.

Aanwezig voor Wij Tielt-Winge (die de receptie sponsorde in het Boerenhof): voorzitter Willems, burgemeester Beeken, schepenen Clinckx & Willems, raadsvoorzitter Agnes Van de Gaer en haar voorganger Marcel Vande Gaer, raadslid Bijzonder Comité Marianne De Mol, ereschepen Vic Deschryver, gewezen OCMW-raadslid Bernadette Craeninckx, fractiesecretaris Tamara Lamber en militanten Santosh Jacobs, Nancy Meerkens, Sofie Van Krunkelveldt, Jo Peeters en Tom Craeninckx.

Groen, die stelde voor het reglement te zijn maar wel tegenstemde, stuurde als enige politieke partij haar kat.

ROB TV maakte een mooie reportage.