Geetbets treedt toe tot EcoWerf-masterplan

Nieuwerkerken

Vanaf dinsdag 16 april 2024 maakt ook Geetbets deel uit van het masterplan van EcoWerf. Dat houdt in dat haar inwoners terecht kunnen op alle recyclageparken die op die wijze door de afvalintercommunale van voorzitter Rudi Beeken (Open Vld) uitgebaat worden.

Daardoor schaart de gemeente van burgemeester Jo Roggen (Open Vld) zich bij de 18 andere lokale besturen die op 14 parken in de ganse streek terecht kunnen: Begijnendijk, Geetbets, Glabbeek, Haacht, Herent, Hoegaarden, Keerbergen, Kortenaken, Kortenberg, Landen, Linter, Lubbeek, Tienen, Tielt-Winge, Tremelo, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem en Zoutleeuw. De inwoners van al die besturen bezoeken een park naar keuze en rekenen daar af conform hun eigen gemeenteraad besliste. U kan dat uiteraard ook nakijken op de website van EcoWerf zelf.

"Voor Geetbets troffen we een bijzondere regeling die we ook al met succes voor de stad Aarschot uittesten", zo legt de liberale voorzitter uit. "Daardoor kunnen de mensen van de eerstgenoemde gemeente niet alleen terecht op alle EcoWerf-masterplanparken, maar ook op dat van het aanpalende park in Nieuwerkerken van limburg.net. Ik stel met veel genoegen vast dat er zich daarvoor meteen al een tiental gegadigden ter plaatse aanboden.".

Verleden jaar nam EcoWerf het beheer van het recyclagepark van de gemeente Bierbeek over. Volgende week opent het nieuw aangelegd masterplanpark in Kortenaken. In januari 2025 stappen ook de inwoners van Bekkevoort in het systeem. Ook voor die laatste gemeente is er een oplossing waarbij zij aanvullend gebruik kunnen maken van het park van limburg.net in Diest.