Record aantal uilskuikens

Uilskuiken 2023

Het uilenkot in de Manhaeg, de woning waar onder andere burgemeester Rudi Beeken (Open Vld) woont, laat een record optekenen: dit jaar zijn er zo maar eventjes zes uilskuikens geboren!

Dezer dagen is de kerkuilenwerkgroep op pad om de jonge kerk- en steenuilen te ringen op de plaatsen waar zijn een nestkast mogen hangen en dat in ook in Kraasbeek het geval, waar de liberale burgemeester in 2011 een heus uilenkot liet installeren.

"Voor het eerst in twaalf jaar kunnen we uitpakken met zes kuikens; een record", zo vertelt een fiere burger(uilen?)vader. "2023 is over het algemeen een goed jaar voor de uilen in de streek en dus in het bijzonder ook bij ons. Helaas waren er al twee jongen uitgevlogen en konden de verantwoordelijken van de kerkuilenwerkgroep dus maar vier van de zes uilskuikens ringen.".

Ook in de Onze-Lieve-Vrouwkerk zijn er voor het eerst sinds minstens twintig jaar kerkuilen met jongen.

Ons vorige bericht over dit onderwerp vindt U hier.