Kerkuilen burgemeester beroeren de gemoederen

oude uiltjes

Voor hem is het tien jaar oud nieuws, maar het publiek ziet dat blijkbaar anders: na een Instagramfoto van één van de jonge wilde kerkuilen in De Manhaeg was er interesse van tot en met het parochieblad. En dus vroegen ook wij aan burgemeester Rudi Beeken (Open Vld) hoe de vork precies aan de steel zit.

"Bij de herbouw van onze langgevelhoeve 'De Manhaeg' in Kraasbeek hebben we in 2011 in de nok van de voormalige schuur een uilengat voorzien en de Kerkuilenwerkgroep is daarachter toen een uilenkast komen monteren", zo steekt de liberale burgervader val wal. "En we hadden bij wijze van spreken meteen prijs, want het eerste jaar al kwam er een stel kerkuilen in broeden en de jongen groot brengen. Mits onderbreking van één jaar hebben we sindsdien elk jaar een stelletje te gast; vermoedelijk steeds dezelfde uilen.".

De kerkuilenwerkgroep komt jaarlijks de uilskuikens ringen om zo het uilenbestand beter te kunnen opvolgen. Van die gelegenheid wordt gebruik gemaakt om de staat van de uilenkast na te kijken opdat ze aan het begin van de daarop volgende winter door hen eventueel zou hersteld of schoongemaakt kunnen worden.

En zo dus ook dit jaar; met vier uiltjes lijkt het een goed jaar te zijn voor de kerkuil. Ook de Sint-Donatusparochie werkt mee aan het project, want de in de Sint-Martinuskerk zijn er ook drie jongen.

Mocht U ook interesse hebben om aan het project mee te werken en dus gastheer of -vrouw te worden van een stelletje uilen, dan klikt U best op de link naar de website van de kerkuilenwerkgroep. De reportage is van ROB TV.

Nog een uitsmijter: een groep van uilen noemt men een ... parlement. U dacht misschien aan een gemeente- en/of OCMW-raad, maar dat is dus niet juist!