Provincie en EcoWerf volgen piste Beeken

Op de koers

Naar aanleiding van gewijzigde wetgeving waren de provincies verplicht om tegen uiterlijk 31 december 2018 uit alle intercommunales te treden.

In de ene regio verliep dat al wat vlotter dan in de andere, en hetzelfde geldt ook voor de ene intercommunale dan voor de andere.

Op het burgemeestersoverleg van het voorjaar 2023 deed Rudi Beeken (Open Vld) een voorstel om uit de impasse van de toen al vijf jaar aanslepende onderhandelingen tussen Vlaams-Brabant, EcoWerf en InterLeuven te geraken. Dat voorstel werd toen aangenomen.

Aan de hand daarvan kon onze burgemeester als voorzitter van EcoWerf onderhandelingen aanknopen met de deputatie van Vlaams-Brabant, die ondertussen leidden tot een succesvolle overeenkomst die goedgekeurd werd door de raad van bestuur van EcoWerf en de provincieraad.

Waar komt het precies op neer? EcoWerf betaalt de nominale waarde van de aandelen van de provincie uit zoals voorzien in haar statuten. Het door de provincie gevraagde surplus wordt via een streekfonds geïnvesteerd in de uitstootvermindering van de activiteiten van EcoWerf op het grondgebied van al haar 28 vennoten. En dat zal natuurlijk zorgen voor mooie reductieresultaten voor elk van die lokale besturen. Een compromis met enkel maar winnaars dus!

In de media kwam vooral aan bod wat EcoWerf precies van plan is met die centen. Kijk daarvoor bijvoorbeeld naar de mooie reportage van ROB TV over het onderwerp.