Klimaatdoelstellingen? EcoWerf zit op koers.

Dinosaurus

Op woensdag 13 maart 2024 besloot voorzitter Rudi Beeken (Open Vld) om de raad van bestuur van EcoWerf in te lichten omtrent de stand van zaken aangaande de ambitieuze klimaatdoelstellingen die zijn afvalintercommunale wenst te behalen.

"In maart 2023 namen wij onze vergistingsinstallatie in gebruik en ondanks een rits van kinderziektes produceerden we in een jaar tijd al 3.107.561 m³ biogas met 26.987 ton gft-afval", zo licht de liberale voorzitter toe. "Goed voor 6.354 MWh elektriciteit en 2.855 MWh warmte.".

Het elektriciteitsverbruik van EcoWerf daalde daarmee sinds 2019 met 75,3% en het verbruik van aardgas met 42%. Een deel van de opgewekte energie gebruikte de intercommunale voor de eigen bedrijfsprocessen, waaronder de volledige composterings- en vergistingsinstallatie, en de verwarming en het elektriciteitsverbruik van de gebouwen en de elektriciteit.

Het resterende grote deel van de opgewekte energie wordt op het net gezet; EcoWerf is dus officieel een groene energieproducent en zorgde in 2023 zo voor een reductie van 1.951 ton CO2.

Ondanks de vergisting wordt er onverkort verder 20.000 ton hoogwaardig compost geproduceerd en werkt men dus volledig circulair.

Toch is het streefdoel een jaarlijkse besparing van 5.000 ton CO2.

In haar transportbewegingen bespaarde EcoWerf in afwachting van de komst van een zero-emissiewagenpark 68 ton CO2 dankzij route-optimalisatie en digitalisatie van de ophaalrondes om huis-aan-huis afval in te zamelen, containers te wisselen op de recyclageparken en glas- en sorteerstraten ledigen.

En ook het personeel doet een inspanning van 5 ton CO2 dankzij het grote succes van de fietslease.

ROB TV maakte hierover een korte reportage en onze burgemeester deelde die met diens 2.750 volgens op LinkedIn.