Groene factcheck

GR 21 september 2023

In Tielt-Winge keurt Groen als enige politieke partij systematisch de notulen van alle raden af.

Die notulen worden door de algemeen directeur volgens de regels van de kunst opgesteld, maar laten volgens de aangehaalde partij geen "factcheck" toe.

Als voorbeeld daarvan werd een artikel op Uw favoriete website gegeven waarin er vermeld wordt dat op 21 september 2023 alle partijen voor het reglement op de struikelstenen en -drempels stemden, behalve Groen. Duidelijk een uiting van mis- en/of desinformatie in het betrokken medium?

Wij schreven: "Enkel Groen liet zich niet overtuigen van het initiatief."

Wat staat er in de door eenieder-behalve-Groen goedgekeurde notulen (zoals hoger ook afgebeeld)? 19 stemmen voor; 1 stem tegen (Groen).

Burgemeester Rudi Beeken (Open Vld) verduidelijkte aan raadsvoorzitter Agnes Van de Gaer (Open Vld) in het navolgende punt diens stem: "Ik zei tijdens de stemming 'ja' omdat ik ook 'ja' bedoelde en adviseer aan Groen om indien ze 'ja' bedoelen ook 'ja' te stemmen, of omgekeerd: als ze 'neen' bedoelen dat ze dan 'neen' moeten stemmen. Wie enerzijds 'ja' stemt, maar anderzijds 'neen' bedoelt (of omgekeerd), die zit beter op z'n plaats bij een andere partij.".

En nu we toch op dreef zijn, graag even herhalen voor wie een kort geheugen zou hebben:

- Open Vld meldde op deze website dat Groen haar 6e opvolger in 2019 al meteen promoveerde tot effectief lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst; op 19 juni 2019 paste men naar aanleiding van onze 'factcheck' diens aankondiging een beetje aan: de betrokkene zou slechts de laatste twee jaar zetelen. Nu dus? Helaas niet; het betrokken artikel werd met stille trom van de site gehaald. Het onze staat er nog steeds.

- tijdens de gemeenteraad van 17 december 2020 besloot de ganse gemeenteraad om DifTar in te voeren waarmee de gemeente inmiddels wereldkampioen werd inzake kleinste hoeveelheid restafval. Groen onthield zich (als enige).

- tijdens de gemeenteraad van 16 november 2023 besloot de ganse gemeenteraad om de rooilijn van een trage weg te bepalen die niet in de wegenatlas opgenomen was opdat die voor het publiek kon worden opengesteld. 1 stem tegen: Groen. Onder meer op basis van de uitspraken van het betrokken raadslid volgde er een klacht bij de bevoegde minister. Gelukkig volgt de rest van de raad de zienswijze over de notulen van die partij niet en is er daarover geen factcheck mogelijk.

- tijdens de gemeenteraad van 18 januari 2024 onthield Groen zich over de voorlopige vaststelling van de rooilijn in de Bleukenweg. Omwille van een procedurefout moest de raad op donderdag 21 maart 2024 die beslissing hernemen. Groen stemde nu plots voor en vroeg om die beslissing zo snel mogelijk uit te voeren?

Indien er daartoe aanleiding zou gegeven worden op één van de volgende raden zullen wij zonder morren het bovenstaande lijstje met voorbeelden drie keer langer maken. Bezint eer ge begint!