Groen promoveert eigenhandig 6e opvolger tot effectief lid BCSD!

Carla R

Het steekt voor Groen in Tielt-Winge allemaal zo nauw niet, maar wij zetten toch graag de puntjes op de spreekwoordelijke "i". Open Vld heeft in het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst binnen het OCMW twee leden, en die stelden vast dat Groen volgens haar website er ook eentje zou hebben, dat we nog niet te zien kregen.

"Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst werd door de OCMW-raad samengesteld op 2 januari 2019", zo legt Carla Rainchon (Open Vld) als één van de twee liberale leden van het comité uit. "In Tielt-Winge is bij decreet bepaald dat er zes leden zijn, aangevuld met een voorzitter. De oppositie verbond haar lijsten om zo drie van die leden te kunnen leveren en bijgevolg deed de meerderheid dat ook. Open Vld en CD&V hebben zo naast mezelf ook Marianne De Mol (Open Vld) en Frieda Van Aerschot (CD&V) als leden. SAMEN, N-VA en Groen hebben Kris Smekens (SAMEN), Frederik Vranken (N-VA) en Eric Roskin (SAMEN) als leden. Groen afficheert op haar website onder "Onze mensen" niettemin haar voorzitter, haar gemeenteraadslid en haar lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Dat laatste hebben we echter nog nooit op de vergadering gezien en ook op de OCMW-website wordt dat lid niet vermeld omdat er maar zes leden zijn naast de voorzitter, en dus geen zeven. Bij nazicht gaat het om de 6e (!) opvolger van iemand van SAMEN ... .".

Weinig ernstig dus.

Op 19 juni 2019 paste Groen haar afdelingswebsite een beetje aan naar aanleiding van dit artikel: "Groen heeft daar een gedeeld mandaat met Samen en N.VA. Martine koos ervoor om de laatste twee jaar effectief te zetelen, d.w.z. van 1 jan. 2023 tot en met 31 dec. 2024". On verra!

Inmiddels is de ganse boodschap verdwenen omdat het toekomstige lid van het Bijzonder Comité haar mandaat niet aanvaardde. Zo komt meteen de allerlaatste opvolger namens de oppositie in het Comité; Groen beweert dat die zal zetelen van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2024, terwijl de legislatuur eindigt in de eerste week van december 2024 ... .