Wij leggen zonnepanelen (1)

Kantine Winge

Op voorstel van schepen van patrimonium Gunther Clinckx (Open Vld) verhuurt Tielt-Winge het dak van haar voetbalkantine in de deelgemeente Sint-Joris-Winge voor een termijn van vijftien jaar.

"In die periode ontvangen wij jaarlijks € 1.398, - huur voor het gebruik van dat dak en besparen we een kleine helft op de marktprijs van de elektriciteit die we zelf verbruiken zonder dat er van ons welke investering dan ook wordt gevraagd", zo glundert de liberale schepen. "En dat is nog maar het eerste dossier in een ganse reeks. Na vijftien jaar eindigt de huur en wordt de ganse installatie van ons.".

Voor dit project werd er op 29 augustus 2022 een haalbaarheidsstudie opgesteld die groen licht geeft voor de installatie van 26 zonnepanelen zonder dat er een net- of stabiliteitsstudie nodig is.

De installatie is voorzien op woensdag 8 maart 2023.

De huurder betreft de vennootschap Sunfin waarvan de gemeente via Creadiv één van de 24 aandeelhouders is. Dat houdt in dat het lokaal bestuur ook langs de zijde van de uitbater van de installatie nog langs de kassa passeert ... .

Update van 8 maart 2023: omwille van de hevige sneeuwval is deze installatie uitgesteld naar maandag 13 maart 2023.