Burgemeester uit Oekraïne als gastspreker

Vlag Oekraïne

Men stelt ons de vraag om welke reden dat de Oekraïense vlag werd gehesen aan theater Berg & Dal.

Voorzitter René Thuys (Open Vld) van de vzw Koninklijke Maatschappij Berg & Dal weet het antwoord: "Op vrijdag 12 januari 2024 houdt Wij Tielt-Winge haar eerste nieuwjaarsreceptie in onze zaal en naast burgemeester Rudi Beeken (Open Vld) zal er ook een burgemeester uit Oekraïne te gast zijn. Het protocol vereist dan dat we de vlag van het betrokken land heisen; moeilijker is het eigenlijk niet.".

"Wij Tielt-Winge" is de lokale lijst die in oktober naar de kiezer zal trekken en een initiatief van de burgemeester van Tielt-Winge, waarop onder meer de plaatselijke afdeling van Open Vld en een rits van onafhankelijke kandidaten zijn ingegaan.

Iryna Kravets was onder meer waarnemend burgemeester van de stad Novyi Rozdil vooraleer zij omwille van de combinatie van het Russische inval en haar zwangerschap in de loop van 2022 in Tielt-Winge terecht kwam. Die stad telt ongeveer 28.000 inwoners en ligt in de regio Lemberg (Lviv). Zij zal het aanwezige publiek in het Nederlands toespreken.

Bent U er graag bij? Men opent de deuren in de Blerebergstraat 48 vanaf 19u30. De activiteit zelf start om 20u00 en is gratis en vrijblijvend.

De organisatoren verwachten trouwens ook nog een derde burgemeester die in Tielt-Winge woont: ereburgemeester van Lubbeek Freddy Vranckx (Open Vld).