Dolfeyn vervangt Deschryver in Piekfijn Hageland

Vic en Armand

Afdelingsvoorzitter Armand Willems heeft naar aanleiding van het ontslag van ereschepen Vic Deschryver (Open Vld) bij dienstenchequebedrijf "Piekfijn Hageland" besloten om hem door bestuurslid Luc Dolfeyn te laten vervangen.

De vervanging zal allicht geagendeerd worden op de raden van donderdag 21 maart 2024 en lijkt een "in house"-oplossing te zijn omdat de liberale kandidaat letterlijk boven de zetel van de vzw woont.

"Vriend Vic gaf op 22 januari 2024 diens ontslag en motiveerde dat uitvoerig", zo legt de liberale afdelingsvoorzitter uit. "Na overleg binnen en buiten de partij heb ik voorgesteld om hem binnen de statutair voorzien termijn te laten vervangen. Hij zetelde nog niet zo lang in de DCO, waar hij in de plaats kwam van onze betreurde fractiesecretaris Gaby Coekaerts.".

Het ontslagbesluit is er gekomen na de vergadering van het beheersorgaan van 16 januari 2024; Vic Deschryver zette zich al voor de officiële afvaardiging in als vrijwilliger om de activiteiten van "Piekfijn Hageland" te bestendigen.

"Ik heb moeten vaststellen dat de ambitie van de meeste leden van de raad van bestuur erin bestaat om zonder kleerscheuren het einde van hun termijn te halen en de toekomst van de organisatie over te laten aan de afgevaardigden van de politieke partijen die na de nieuwe installatie van de lokale besturen moeten gebeuren", zo schrijft de ontslagnemende afgevaardigde van onze afdeling. "Nu reeds stellen wij vast dat, na het openvallen van de functies van voorzitter en penningmeester, er binnen bepaalde partijen weinig animo is om dat te doen. In de gemeenteraad van Kortenaken stelt men zich de vraag wat het nut nog is om deel uit te maken van de bestuursorganen van de dienstencheque-organisatie. De penningmeester vroeg tijdens de laatste raad van bestuur specifieke informatie in verband met het aantal klanten en het aantal personeelsleden van Kortenaken op. Dat doet mij veronderstellen dat men probeert in te schatten wat de gevolgen voor Kortenaken zouden zijn in geval van een eventuele exit. Een uitbreiding van de reeds bestaande samenwerking met STORZO, reeds voorzien in de aanpassing van het Meerjarenplan 2020-2025 (actie 210101) zou voor Kortenaken een oplossing kunnen zijn.".

En verder: "In deze verkiezingsperiode is er in Vlaanderen geen enkele politieke partij bereid om de prijzen van de dienstencheques met 5 euro te verhogen van 9 euro per stuk naar 14 euro, zoals voorgesteld in de Graydon-studie die aangevraagd werd door de drie grootste werkgeversorganisaties: Federgon, het Vlaams Platform Dienstencheques en Zorggezind. Nochtans is de meer dan de helft van bedrijven verlieslatend. De sector staat op omkantelen; op imploderen. (...) Door een gebrek aan politieke moed en angst voor electoraal verlies opteert de Vlaamse Overheid voor een complete stilstand. De ganse problematiek wordt doorgeschoven naar een volgende regeerperiode.".

DCO "Piekfijn Hageland" beschikt niet meer over voldoende financiële reserves. Bij een onveranderd beleid van hogerhand en eenzelfde bestuursstijl van het beheersorgaan ziet het er niet zo goed uit voor de vzw. Open Vld afdeling Tielt-Winge hoopt dat de uitgebreid gemotiveerde vervanging die wij doorvoeren afdoende verantwoordelijken zal wakker schudden om tot een koerswijziging over te gaan binnen de organisatie. Wij kijken alvast uit naar de beraadslaging op de gemeenteraad in kwestie.