Provinciale dispatching brandweer & ziekenwagens officieel ingehuldigd

ProDis

Op vrijdag 31 mei 2024 huldigden de voorzitters van de hulpverleningszone Oost en van de brandweerzone West van Vlaams-Brabant hun gezamenlijke dispatching in.

De aanzet daartoe werd gegeven toen burgemeester Rudi Beeken (Open Vld) voorzitter van de zone was en dus was die van de partij in Asse.

"In die dagen had men in West al een geïntegreerde dispatching terwijl dat bij ons nog in elke post afzonderlijk georganiseerd werd", zo gaat de gewezen voorzitter van start. "Onze zone was vragende partij om een provinciale dispatching op poten te zetten omdat er zo professioneler kon gewerkt worden met uiteindelijk minder burgerpersoneel. Op die manier kwam er extra budget vrij om bijkomende brandweerlieden aan te werven, en zo geschiedde.".

De dispatching is in de praktijk al twee jaar operationeel en intussen wordt er ook nauw samengewerkt met de private brandweer van de nationale luchthaven en staat men op punt om akkoorden te ondertekenen met Brussel.

Er werd van de gelegenheid van de eedaflegging van de nieuwe zonecommandant van de zone West gebruik gemaakt om twee vliegen in één klap te slaan.

Intussen werd dit nieuws ook al gebracht door de VRTHet Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.

Ring TV wijdde er een reportage aan.