Drie uilskuikens in De Manhaeg

Uilskuiken 2024

Burgemeester van dierenwelzijn Rudi Beeken (Open Vld) huisvest in diens schuur in Kraasbeek onder meer een stel kerkuilen. Elk voorjaar opnieuw wordt er samengewerkt met de Kerkuilwerkgroep van Vogelbescherming Vlaanderen om de uilskuikens te ringen en de dieren zo te kunnen opvolgen.

Dit seizoen telden we vroeger dan anders drie jongen.

"Sinds we een vijftiental jaar geleden de nestkast aan de westelijke zijgevel ter hoogte van de nok van het dak hingen hebben we vrijwel elk jaar jongen horen en zien uitvliegen", zo vertelt de fiere uilenvader. "En afgaande op de hoeveelheid braakballen die we dit keer opruimden blijkt de kast permanent bewoond te worden. Door de uilskuikens te ringen kunnen ze een beetje gevolgd worden in hun levensloop. Tot op heden bereikten ons nog geen onrustwekkende berichten over de uilen die hier uitvlogen, en daarover kunnen we enkel maar heel tevreden zijn.".

Ook dit jaar maakten we enkele filmpjes, die we graag met U delen. Vorig jaar hadden we een record aantal jongen; dat brachten wij U toen al.